måndag 30 december 2013

Herrgårdshönsen


Precis som i hundarnas värld är det i hönsen värld. Oändliga raser, storlekar, färger och utställningar. Jajamän. Hönsen får också poäng efter utseendet. Men i min värld är det ÄGGEN som eggar upp mig. Jag bryr mig inte mer om hönsen än att de ska vara trevliga och, just det, lägga ägg. Helst inte vilka ägg som helst. När det gäller ägg, så är det olikheten och variationen av dem som får mig att gå på hög varv. De får vara små, stora, vita, bruna och gärna gröna.

Mina höns och jag bor i en gammal herrgård mitt i ett villaområde. Kort och gott kallar jag hönsen för Herrgårdshöns. Någon tupp får jag dessvärre inte ha då jag bor inom detaljplan. Men jag löser dilemmat genom att köpa hem avelsägg då det är dags att kläcka fram nya kycklingar och det är en tradition hos mig varje påsk.




2 kommentarer:

  1. Hejsan bland bullar och pullor

    Ett innerligt Gott Nytt År önskar jag Er.

    *KRAM*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma, kära Du.
      All lycka inför år 2014.

      Kramar om

      Radera

Dina avtryck gör mig glad.