lördag 4 januari 2014

En engelsk bulldog förlänger livet.


Det blev många reaktioner och kommentarer från både omgivningen och släkten då jag deklarerat att lotten fallit på en engelsk bulldog. Varför skaffar du dig en engelsk bulldog??! Ja, jag fick höra en massa osanningar och fördomar. Men. Ingenting av detta stämmer in på mina Bullar. Och jag lovar. Många i min omgivning och hela min släkt har blivit omvända!

Jag sökte en tålmodig hund med tanke på de unga barnen jag har - En lojal familjemedlem som skulle hänga med oss överallt och alltid. En engelsk bulldog vill helst vara tillsammans med hela familjen, dygnets alla timmar, vilket den också bör få vara. Den är ingen enmans hund. Den har visserligen sina favoritmedlemmar i familjen, men den har ett hjärta så stort att det finns plats för alla och några till.

Långa och raska promenader var inte att tänka på då barnen kräver sitt. Du är inte ute och går med en engelsk bulldog - du är ute och står med den. En engelsk bulldog behöver inte alltför mycket motion, så den är perfekt för äldre, barnfamiljer och handikappade. Att lära en engelsk bulldog att gå i koppel är ett begrepp som inte ens existerar ty en engelsk bulldog kan gå i koppel på en gång. En engelsk bulldog sticker inte iväg när de släpps lösa, de söker heller inte spår i skogen för att sedan sticka och jaga vilt. Den går helt enkelt en promenad och uträttar sina behov. Vill du sätta dig ner och tar en kaffe i skogen, så sätter den sig ner bredvid. Lugnt och fint.

En engelsk bulldog föds med storhetsvansinne och en enorm portion envishet vilket också följer den livet ut. Vill man ha en hund som tillbeder en, så ska man alltså inte skaffa sig en engelsk bulldog. De flesta hundar tittar på ägaren och utbrister lyckligt: - Matte/Husse är det bästa jag vet! En engelsk bulldog däremot tittar på ägaren och konstaterar mycket förnöjt: - Jag är minsann det bästa hon/han vet!

En engelsk bulldog påbörjar aldrig ett slagsmål, för det behöver den inte. Den ger aldrig sin ägare problem med att vara aggressiv, ty en engelsk bulldogs motto är "Fridens!" En engelsk bulldog förväntar sig att alla människor och alla hundar är lika vänliga som den själv. En engelsk bulldog är dessvärre inte det minste medveten om det skrämmande intryck som den kan ge både människor och hundar.

Mycket personlighet med otroligt själviska inslag. Riktigt envis och blir lätt sur om den inte får som den vill. En konstant trotsig treåring kan man lugnt påstå. Självklart kan man delta i en hundkurs, men räkna med att hunden har egna idéer både gällande kursens innehåll och mening.

Det finns inget roligare än att leva ihop med en engelsk bulldog! Ingen annan hundras får dig att skratta så mycket. Det är verkligen en investering i livskvalitet att skaffa sig en engelsk bulldog. Ett gott skratt förlänger livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dina avtryck gör mig glad.