måndag 13 januari 2014

Turgången är ...


Alla har vi fantastiska människor runtomkring oss. Jag har jobbat på min arbetsplats i sju år, men inte först nu, det senaste halvåret har jag börjat lära känna B. Plötsligt finns B där - i min vardag och i mina lediga stunder. B och jag brinner för tre saker - hundar, mat och wordfeud. Jag njuter av att spöa B i wordfeud, men det jag beundrar mest hos B är hennes enorma kunskap om hundar.

B har en härlig blogg - http://akeochtanterna.blogspot.se Läs den! Det är det värt! Det var B som fick mig att börja blogga, så även där vill jag framföra ett stort och hjärtligt tack. Tack B för alla goda råd, tips och framförallt för alla goda skratten.

Igår fick jag minsann lära mig av B att turgången hos löpande tikar är följande:
  1. Torrlöper i några veckor. Hanen är sugen, tiken är sur.
  2. Blöder i 1-3 veckor. Hanen är sugen, tiken är fortfarande sur - ännu mera sur.
  3. Slutar blöda och går in i höglöp. Hanen är sugen. Tiken släpper till. Får hon inte som hon vill kan hon gå så långt att hon våldtar en förbipasserande sköldpadda.
Bilden är tagen på Agnes då hon löpte i fjol.

Idag har Agnes gått in i den andra fasen. Riktigt, riktigt sur. Morrar så fort hon ser Hugo. Agnes har otroligt mycket energi. Vi låter Hugo göra det han är bäst på, att sova, och tar oss ut på långa promenader i det härliga vinterlandskapet. Agnes njuter av att få röra på sig och att få vara ifred från Hugo. Men, men det första hon gör då vi kommer hem är att springa fram till Hugo och ställa sig framför hans nos. Retas lite.


2 kommentarer:

Dina avtryck gör mig glad.